Tips efter förlossnigen

Tänkte ta och tipsa om lite saker som är bra att tänka på efter förlossningen.
 

Smärtstillande är väldigt bra att ha hemma för du lär känna dig öm lite överallt. Jag hade ont lite överallt - skuldrorna, i bäcknet, ryggen, magen, armhålorna. Så köpt hem så de finns smärtstillande hemma. Jag tryckte i mig 2 alvedon 2-3 gånger om dagen den första veckan. 
 
Att göra nr 2 kan vara väldigt svårt de första dagarna eller längre. Dina tarmar har ju anpassat sig efter graviditeten så när väl barnet är ute ska dom lägga sig till rätta. Vissa får laxerande medel efter förlossningen men andra inte. Personligen tog de 1-2 veckor innan magen blev "normal". Ännu viktigare är de om du ev. fått någon bristning och/eller blivit sydd. Då är de lätt att man spänner sig/inte vågar ta i när man ska på toa.
 
Rejäla blödningar har man några veckor efter förlossningen så köp hem tjocka bindor och "normala" bindor. Blödningarna kan variera så bra att ha lite olika hemma så man slipper att alltid ha mega binda :P
 
Snabb mat är bra att ha hemma och då menar jag inte snabb mat som McDonalds, piroger eller pan pizza utan mat som du snabbt kan göra vid och äta. Ibörjan är de lätt att prioritera bort sig själv och de blir mycket onyttigt som kakor när folk kommer och hälsar på. Men GLÖM INTE att du måste få i dig mat själv, men de måste gå fort för tid har du oftast inte (eller jag prioriterade annat när de fanns tid, inte lägga 30min på att laga mat)
 
Drick ordentligt! Det är också lätt att glömma bort och ibland är man inte alls sugen så köp hem de du gillar, t.ex. äpplejuice, blandsaft eller isvatten så du får i dig vätska. Detta är viktigt för att magen ska fungera och för amningen.
 
 
Om det går/du vill att amma:
 
Mjölk överflöd hade jag den första veckan. De producerades så mycket mjölk så brösten var nog 2 storlekar större och hårda som stenar! Vilket var fruktansvärt!! Låg med värmekudde på dem och stod öven och duschade varmt för att få bort mjölk-"knutor" men det räckte inte. Så jag inhandlade snabbt en hand bröstpump. Kan säga att de är de bästa jag gjort. MEN - pumpa inte ut för mycket för då vänjer sig bröstet att producera så mycket mjölk. Mitt mjölk-flöde hade ställt in sig efter sonen efter ca 1-1½ vecka. Jag fick även väldigt svulna armhålor den första veckan (pga av den enorma mjölk produktionen) 
 
Amningskupor är väldigt bra att ha hemma och gärna fler än ett paket. Jag förbrukade ett paket väldigt fort. Absolut kan man köpa efterhand men väldigt skönt att ha hemma så man slipper tänka på det.
 
 
Du/ni har äntligen kommit hem med de ni älskar mest i världen MEN glöm inte bort dig/er själva.
Visst kan man prioritera ner sig själv men försöka att glömma bort dig/er..
 
Att ni fungerar är enormt viktigt för ert barn ska "fungera".
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback