Förlossningen del 2

forsättning..
 
Klockan blev tillslut 19.30 och de var dags för BM att se om pilla gjort värkan.
Liiiite, 4cm öppen. Hon berättade att dom kunde agera nu men dom valde att ge mig en tablett till. Inte så värst skoj för jag började få mer ont. Så ner med en pilla till och sedan var de bara att vänta 4 timmar till.
 
Jag bytte om till sjukhuskläder sen vankade jag rundor i rummet som en yr höna. Ajajaj av ont jag hade i underredet, svanken och ljumskarna. Värkarna började komma igång vid 20 ungefär. Uppdaterade lite på instagram undertiden och de var några som tipsade om att Bada! Så jag frågade undersköterskan om jag kunde få bada men tyvärr var de upptaget så istället hoppade jag in i duschen. Stod pch spolade massa varmt vatten mot magen, svank och ljumsken - men tyvärr hjälpte de inte. Hade fortfarande samma smärta.
 
 
Tiden gick och ondare fick jag.. bad några gånger om de där badet men blev aldrig av.
Fick testa TENS plattor mot smärtan. De satte två vid varje ljumske och två i svanken. Det är som små sötar som ska vilse leda smärtan från värkarna (inte ta bort de men vilse leda) De fungerade sådär enligt mig. Blev att jag hade den effekt som var starkast på hela tiden tillslut för jag hade så ont. BM sa till mig att jag bara fick ha den på när jag hade värkar - men hade ont hela tiden så ville inte stänga av den.
 
ca 21.30 gick vattnet. Satt på sängkanten och helt plötsligt kände mig enormt kissig, reste mig upp och så.. SPLAT!! Det var som att sticka hål på en vattenbalong. J slängde sig på signalknappen och BM och undersköterskan var snabbt på plats. "Kanon, så slipper vi ta hål på hinnan!" sa BM. Trodde aldrig vattnet skulle gå så.. haha! J vart nog lite chokad :P
 
Där efter fick jag Lustgas när vi kom underfull med att TENS plattorna inte hjälpte mig tillräckligt.
För att få lustgasen att hjälpa så måste man verkligen känna av när man får värkar. Man kan jämföra de lite med när man får kramp i vaden. Reagerar du inte med att sträcka på benet i tid när du känner att du får kramp så är de kört (typ) Samma med lustgasen, tar den du inte den direkt när du känner att du får en värk så känner du av värken exakt lika mkt (enligt mig)
 
Men iaf - lustgasen - den var bra men den smakade konstigt och man "försvann" lite i den. Mina läppar domnade av efter 3dje gången jag andades i den och man kände sig bakfull. För att inte ha druckit sprit och varit full på 10 månader så känns de enormt obehagligt att helt plötsligt ha en enorm bakfylla. Men den hjälpte en enormt att fokusera på något annat än just värkarna. Visst kände man att man hade ont av värkarna men du var tvungen att tänka på hur du andades i masken så mycket fokus låg på de.
 
Från kl 21 fram till ca 01 har J sagt att jag knappt var människa p.g.a hur ont jag hade.
Vankade fram och tillbaka i rummet och visste inte vart jag skulle bli av för jag hade så ont. Men vid 01 kom "räddningen" Ryggmärgsbedövningen!!
 
Epiduralen bad jag om tillslut för de gjorde så ont så jag bara grät.. Så en läkare kom och satte den - vilket inte alls gjorde ont. Det knakade lite vid nått tillfälla (vet inte vad hon gjorde) men när hon väl satt den och de väl gett en smärtstillande så blev jag människa igen. Helt underbart att kunna sitta och prata under en värk som om de inte var något. Sambon var enormt glad att jag "kommit tillbaka". Tyvärr släppte den efter ca 1-2 timmar så då fick jag be om mer.
 
Kom ihåg, ni som läser, att detta är en igångsättning - så kan vara att jag hade så ont p.g.a de!!
 
BM ville inte ge mig mer egentligen för jag var 10cm öppen, för hon sa "Du måste kunna känna av krystvärkarna, ger vi dig mer så kan de hända att du inte känner av de". Men sen kom dom in och gav mig liiite till.
Mot slutet körde jag både epidural & lustgas.
 
04.30 fick jag äntligen börja krysta. Kan säga att detta var inte de jobbigaste på hela förlossningen för de var "bara" att ta i uta helsike. Som du satt på toa för att göra nr 2. När jag hade en värk så var de bara att sug in så mycket luft i lungorna jag kunde sen hålla andan och trycka till tusen!! 
 
27min senare kom han ut. Vår älskade lilla son.
Dom la honom på min mage/bröstkorg och de var en helt obeskrivlig känsla.
Jag vet att dom höll på med något, tror de var att få ut moderkakan men minns de knapp för all fokus låg på vår lilla son.
 
Äntligen var han ute! ♥
 
 
forsätter imorgon med lite vad som händer efter...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

2012-10-27 @ 12:29:09
Postat av: Alisa - Amor Vincit Omnia ❤ Gravid

Fantastiskt :) tack för att du delade med dig :)

2012-10-28 @ 18:20:16
URL: http://alisagonzalez.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback